SOFA – School of Film Agents to jedyne w swoim rodzaju warsztaty dla branży filmowej z całej Europy, program szkoleniowy wspierający młodych profesjonalistów w rozwoju ich projektów kulturalno-filmowych.

 

 

Trzecia edycja SOFA odbędzie się w dniach 21-30 sierpnia we Wrocławiu – Europejskiej Stolicy Kultury 2016. Inicjatywa, która powstała w 2013 roku już po raz trzeci gościć będzie młodych „agentów filmowych” z Europy Środkowej i Wschodniej, Niemiec, a także po raz pierwszy, z Azji Środkowej. Uczestnicy będą pracować nad projektami mającymi na celu rozwój lokalnej kultury filmowej i przemysłu filmowego w ich regionach. Towarzyszyć będą im międzynarodowi eksperci.

W ramach pokazów „Work in Progress” podczas 50. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Karlowych Warach, który jest najważniejszym spotkaniem branży filmowej dla regionów podlegających pod SOFA, dyrektor SOFA – School of Film Agents Nikolai Nikitin przedstawił ośmiu uczestników oraz osiem projektów tegorocznej edycji:

Od innowacyjnego rozwiązania VoD mającego na celu zachowanie kulturowego dziedzictwa filmowego, do ponadnarodowej sieci rozwoju wydarzeń dla młodych filmowców, aż po powołanie pierwszego regionalnego funduszu filmowego na Ukrainie: rozpiętość i pomysłowość tegorocznych projektów w imponujący sposób odzwierciedla wyzwania strukturalne i kulturalne, którymi chcemy zająć się w tych regionach. Cieszymy się, że będziemy mogli zobaczyć we Wrocławiu różnorodne rozwiązania w podejściach mających na celu zachowanie filmowego dziedzictwa, które spotkają się z inicjatywami prezentującymi optymistyczne (i nie tylko cyfrowe) perspektywy związane z przyszłością kina oraz rynku audiowizualnego. Takie projekty dotyczące przyszłości medium filmowego (we wszystkich jego formach), odgrywają decydującą rolę w rozwoju kultury filmowej w tych regionach, zwłaszcza w czasach medialnej transformacji. Jesteśmy bardzo zadowoleni, że sześć z ośmiu propozycji będzie rozwijanych przez kobiety, a także że po raz pierwszy Azja Środkowa będzie reprezentowana przez projekt z Tadżykistanu.

Uczestnicy tegorocznych warsztatów to:

• Milica Bozanic, Serbia: “Criss-Cross Film Lab” – Lab for New Generation of Serbian Filmmakers

• Sergey Chutkov, Tadżykistan: DuDoFiC (Dushanbe Documentary Film Centre)

• Michal Kráčmer, Czechy: “Cuz We Are Talented” – Film industry project for newcomer professionals

• Dorina Oarga, Rumunia: CINEPUB 2nd Life – Digitization of the Romanian National Film University Archives

• Olha Reiter, Ukraina: Lviv Film Commission and Film Fund

• Hella Rihl, Niemcy: möwe. ChildrensFilmDistribution

• Małgorzata Tusk, Polska: Mobile Centre of Audiovisual Education (Cinebus)

• Katarina Tomkova, Słowacja: kaleidoscope – Bringing Central European Films to their European Identity

Od 21 do 30 sierpnia, we Wrocławiu ośmiu uczestników będzie rozwijać swoje projekty w ścisłej współpracy z międzynarodowymi ekspertami z branży filmowej. Podobnie jak w latach poprzednich, czterech ekspertów będzie towarzyszyć uczestnikom przez cały czas trwania warsztatów, oferując ciągłe wsparcie w zakresie rozwoju projektów, budżetowania i ogólnych strategii komunikacji. Są to: Oliver Baumgarten (Program Manager Max Ophüls Preis, Saarbrücken / Kolonia), Sibylle Kurz (ekspert od pitchingu, Frankfurt), Ewa Puszczyńska (Producent, laureatka Oscara za film IDA, Opus Film, Łódź), Renaud Redien-Collot (Novancia Business School, Paryż).

Intensywne sesje doradcze „jeden na jeden”,a także konsultacje wykraczające poza program warsztatów, w roku 2015 oferują uczestnikom SOFA mentorzy mający za sobą lata doświadczeń i posiadający szeroką wiedzę ekspercką: Claudia Dillmann (Deutsches Filminstitut, Frankfurt), Maciej Jakubczyk (Stowarzyszenie Nowe Horyzonty, Wrocław), Matthijs Wouter Knol (European Film Market, Berlin), Roberto Olla (Eurimages, Strasburg), Kristina Trapp (EAVE, Luksemburg), Katriel Schory (Izraelski Fundusz Filmowy, Tel Awiw), Riina Sildos (Baltic Event, Tallin), Tamara Tatishvili (Ablabudafilm, Tbilisi).

Kilka projektów dwóch pierwszych edycji SOFA z lat 2013 i 2014 zostało już zrealizowanych lub zostaną zrealizowane wkrótce. Dla przykładu, projekt platformy internetowej z Serbii „FBO – Festival Box Office”, dofinansowany poprzez europejski fundusz Eurimages, został wprowadzony w życie podczas tegorocznego Berlinale. W celu sfinalizowania „FRONT” (litewskiej sieci kina cyfrowego), udało się pozyskać istotne krajowe i europejskie źródła finansowania. Również dla projektu greckiego „Octapus” (platformy VoD dla greckich filmów), znalezieni zostali niezbędni partnerzy strategiczni i finansowi, natomiast start Funduszu Filmowego z Transylwanii zostanie ogłoszony w najbliższym czasie. Również pomyślnie zainicjowane zostały projekty SOFA w Estonii, na Węgrzech, w Rumunii i na Słowacji.

Jednym ze specjalnych wydarzeń tegorocznej, trzeciej edycji SOFA będzie panel dotyczący tematów najbardziej istotnych dla polskiego i europejskiego sektora filmowego (goście panelu zostaną ogłoszeni już wkrótce). Dodatkowo, będzie miał miejsce specjalny pokaz filmu z udziałem uczestników SOFA, gości specjalnych i mieszkańców Wrocławia, a także specjalna kolacja organizowana przez Wroclaw Film Commission mająca na celu prezentację i promocję filmowego potencjału Dolnego Śląska i jego stolicy.

Uczestnicy, mentorzy i współorganizatorzy SOFA 2014 na dachu Hotelu Monopol we Wrocławiu fot. SOFA

School of Film Agents (SOFA) jest wspólnym projektem realizowanym przez Filmplus UG (Kolonia) i Fundację Filmplus (Warszawa) we współpracy z Miastem Wrocław i Polskim Instytutem Sztuki Filmowej. Projekt jest finansowany przez Fundację Współpracy Polsko-Niemieckiej, Ministerstwo Spraw Zagranicznych, Międzynarodowy Fundusz Wyszehradzki, Film- und Medienstiftung NRW, Stowarzyszenie Nowe Horyzonty oraz EAVE – European Audiovisual Entrepreneurs, Słowacki Instytut Filmowy (Slovenský filmový ústav), Mozinet oraz Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Karlowych Warach. SOFA wspierana jest także przez Instytut Adama Mickiewicza, we współpracy z Goethe-Institutami w Polsce (Kraków), w Serbii, w Rumunii, na Słowacji, w Czechach, na Ukrainie, a także z główną centralą w Niemczech (Monachium) oraz przez Polską Komisję Filmową i Wrocławską Komisję Filmową.