30 sierpnia zakończyła się tegoroczna edycja 10-dniowych warsztatów dla młodych profesjonalistów z branży filmowej SOFA – School of Film Agents 2015 we Wrocławiu.

Ośmioro uczestników (ze Słowacji, Czech, Niemiec, Polski, Tadżykistanu, Rumunii, Serbii oraz Ukrainy) w trakcie pobytu w Zamku Topacz odbyło szereg spotkań z międzynarodowymi ekspertami z branży filmowej (m. in. producentka “Idy” Ewa Puszczyńska z Opus Film, Katriel Schory z Izraelskiego Funduszu Filmowego czy Roberto Olla z Eurimages), pod przewodnictwem dyrektora SOFy, Nikolaja Nikitina, gdzie mieli okazję szlifować swoje projekty filmowe pod kątem zarówno artystycznym, ekonomicznym, jak i promocyjnym.

W sobotę 29 sierpnia odbyła się oficjalna prezentacja projektów rozwijanych podczas warsztatów:

1. Katarina Tomkova ze Słowacji pracowała nad projektem KALEIDOSCOPE – ulokowaną w Bratysławie firmą oferującą kompleksowe wsparcie dla projektów filmowych polegające na reprezentowaniu ich na wszystkich etapach realizacji, tak aby wykorzystać ich międzynarodowy potencjał i uczynić je zauważalnymi w europejskim środowisku filmowym.

2. Michal Kracmer (Czechy) przedstawił plany uruchomienia międzynarodowej platformy CUZ WE ARE TALENTED dla realizatorów (reżyser/scenarzysta/producent) debiutanckich bądź drugich filmów fabularnych z Centralnej Europy (Niemcy, Austria, Czechy, Słowacja, Polska, Węgry i Słowenia). Głównym celem projektu jest pomoc początkującym filmowcom w zrobieniu pierwszego kroku ku pracy profesjonalnego filmowca poprzez utworzenie międzynarodowego forum koprodukcyjnego oraz punktu spotkania przy poszukiwaniu współtwórców.

3. Tegoroczny Niemiecki projekt MÖWE. CHILDRENSFILMDISTRIBUTION autorstwa Helli Rihl dotyczył utworzenia firmy zajmującej się dystrybucją filmów dla dzieci. Celem projektu jest stworzenie rozpoznawalnej marki, która oferuje odpowiednio wyselekcjonowane, wartościowe i godne zaufania filmy dla najmłodszych w połączeniu z ofertą edukacyjną.

4. Polskę reprezentował Cinebus – Mobilne Centrum Edukacji Audiowizualnej, projekt prezentowany przez Małgosię Tusk. Cinebus to pomysł przeniesienia studia filmowego do autobusu, tak aby m. in. umożliwić realizację filmową w miejscach oddalonych od specjalistycznych ośrodków. Myślą przewodnią projektu Sławomira Idziaka, inicjatora warsztatów Film Spring Open, jest sformułowanie “nauka przez filmowanie”.

5. Pierwszy w historii SOFy projekt z Azji Środkowej to Dushanbe Documentary Film Centre (DuDoFiC) Sergeya Chutkova z Tadżykistanu. DuDoFiC ma być centrum dla początkujących twórców filmów dokumentalnych, umożliwiać nawiązywanie współpracy z przedstawicielami lokalnych społeczności, służyć jako miejsce edukacji i rozwoju, wsparcia technicznego oraz finansowego i przyczynić się do wzrostu znaczenia kraju na filmowej mapie świata.

6. Dorina Oarga, związana z platformą Cinepub udostępniającą rumuńskie filmu online, zaprezentowała projekt “CINEPUB 2nd life”, którego celem jest digitalizacja filmowych zbiorów Narodowego Uniwersytetu Sztuki Teatralnej i Filmowej. Wśród absolwentów uczelni znajdują się najwięksi współcześni rumuńscy reżyserzy, stąd pomysł, aby ich projektom z czasów studenckich przywrócić życie i udostępnić je w internecie po wcześniejszej digitalizacji.

7. Criss-Cross Film Lab to projekt Milicy Bozanic z Serbii polegający na organizacji warsztatów dla młodych serbskich filmowców w formie corocznego warsztatowego forum pitchingowego projektów w fazie developmentu, których producenci będą mogli konsultować je z profesjonalistami z międzynarodowej branży.

8. Olha Reiter z Ukrainy zaprezentowała projekt Lviv Film Commission oraz Film Fund, komisji filmowej zajmującej się promowaniem Lwowa jako lokacji filmowej oraz wspierającej lokalną branżę, w przyszłości planując rozszerzyć działalność na teren całego regionu Halychynia.

Wrocławska Komisja Filmowa była partnerem wydarzenia.