Między 26.04. a 05.05. w Krakowie po raz kolejny odbędzie się Międzynarodowy Festiwal Kina Niezależnego Mastercard OFF CAMERA, będący jedną z największych tego typu imprez w tej części Europy.

Podczas tegorocznej edycji w Konkursie Polskich Filmów Fabularnych zostaną zaprezentowane trzy tytuły dofinansowane w Dolnośląskim Konkursie Filmowym, których koproducentem jest Dolnośląskie Centrum Filmowe:

Fuga | reż. Agnieszka Smoczyńska

Inspirowany prawdziwą historią film Agnieszki Smoczyńskiej zbudowany jest na wątpliwości. Związanej nie tylko z przeszłością, ale i tym, co będzie. Odnosi się to już do tytułu powiązanego z zaburzeniem, które zwane jest w terminologii medycznej fugą dysocjacyjną. Atmosferę opresji głównej bohaterki – w tę rolę wciela się Gabriela Muskała, będąca też autorką scenariusza – potęgują klimatyczne zdjęcia oraz oddziałująca mocno na zmysły warstwa dźwiękowa. Alicja nie pamięta swojej przeszłości, zupełnie nie wie, kim jest. Kiedy po dwóch latach od zniknięcia zostaje odnaleziona przez rodzinę, nie chce wracać do dawnego, zapomnianego życia. Nie pamięta, co czuła w stosunku do męża i synka. Z czasem do Alicji wracają urywki wspomnień, tworząc niewyraźny oraz niepokojący obraz tajemnicy – tego, co zdarzyło się w przeszłości.

 

Ciemno, prawie noc | reż. Borys Lankosz

Kiedy Wałbrzychem wstrząsa seria tajemniczych zaginięć dzieci, do miasta przybywa dziennikarka Alicja Tabor. Powracająca po latach w rodzinne strony nieustępliwa reporterka chce poznać rodziny zaginionych i rozwikłać zagadkę, wobec której nawet policja okazuje się bezsilna. W trakcie prywatnego śledztwa wpada na trop dramatycznych wydarzeń, które swój początek miały dekady temu. Dążąc do odkrycia prawdy, bohaterka będzie musiała stawić czoła nowemu zagrożeniu oraz temu, przed czym uciekała przez całe dorosłe życie – tajemnicy swojego dzieciństwa i szokującym sekretom własnej rodziny. Z czasem ponura intryga kryminalna połączy w jedno zaginięcia dzieci, wojenną przeszłość, legendę zaginionego skarbu oraz losy samej Alicji. Film Borysa Lankosza to ekranizacja głośnej powieści Joanny Bator pod tym samym tytułem. Ta baśń dla dorosłych wymyka się gatunkowym szufladkom i prostym definicjom. Galeria nieszablonowych postaci, duszna atmosfera stworzona w dużej mierze za sprawą zdjęć Marcina Koszałki oraz oryginalna reżyserska wizja przekładają się na film bardzo mocno oddziałujący na nasze zmysły.

 

Krew Boga | reż. Bartosz Konopka

Wczesne średniowiecze. Na ostatnią pogańską wyspę, cudem uniknąwszy śmierci, dociera rycerz Willibrord (świetna rola Krzysztofa Pieczyńskiego). Okrutnie doświadczony przez los, lecz twardo stąpający po ziemi wojownik już dawno zginąłby, gdyby nie pomoc Bezimiennego – pełnego ideałów chłopaka, skrywającego przed światem prawdziwą tożsamość. Pomimo różnic światopoglądowych mężczyźni zostają towarzyszami podróży, kontynuując wędrówkę połączeni wspólnym celem. Chcą odnaleźć i ochrzcić ukrytą w górach osadę pogan. Mimo że chrystianizacja mieszkańców to jedyny sposób, by uchronić ich przed zbliżającą się zagładą, spotkają na swojej drodze wrogów. Jednak w ostatnim bastionie „starej wiary” Willibrord i Bezimienny mogą liczyć na nieoczekiwanego sojusznika. Dojdzie do nieuchronnej konfrontacji miłości z nienawiścią, dialogu z przemocą oraz szaleństwa z zasadami. W filmie Bartosza Konopki, o którym myślał już od wielu lat, widać inspiracje klasykami: Rolandem Joffé, Nicolasem Windingiem Refnem czy Wernerem Herzogiem. Wypełniona symboliką i zrealizowana z inscenizacyjnym rozmachem opowieść godna jest uwagi, zwłaszcza że takiego kina w Polsce prawie w ogóle się nie robi.  

 

Szczegółowy program dostępny na stronie Festiwalu OFF CAMERA