WFC

Dworzec PKP

Dworzec PKP

Autor zdjęć: Wroclaw Film Commission
Lokalizacja: Legnica
Kategoria: Miasto Obiekty świeckie
Styl: Architektura XIX w.

Budynek z położonymi ponad poziomem ulic peronami łączy przejście podziemne, ponadto drugi tunel łączy perony z ul. Ścinawską i dworcem północnym (obecnie nieczynny). Na dworcu znajduje się pięć peronów. Wszystkie są wykorzystywane. Obecny dworzec wzniesiony został w latach 1927-1929 na podstawie modernistycznego projektu. Pod względem architektury stanowi jednocześnie przykład budowli ekspresjonistycznej. Na szczególną uwagę zasługuje hala peronowa – stalowa konstrukcja z główną nawą przykrytą trójprzegubowymi „łukami Tudora” (dźwigary blachownicowe) o rozpiętości ok. 46 m., będąca daleką kopią rozwiązania z dworca Hamburg Hauptbahnhof – jest obecnie jedną z trzech tego typu hal peronowych na terenie Polski (pozostałe znajdują się na stacjach Wrocław Główny i Bytom). Niektóre budynki kompleksu dworcowego powstały w połowie XIX wieku. Na uwagę zasługuje hol z kasami biletowymi wyposażonymi w secesyjne balustrady. Przejęty przez polskich kolejarzy 19 sierpnia1945 r. przez prawie 70 lat nie był poddawany większym remontom. Aktualnie w remoncie.

dworzec, PKP, Legnica, dworzec kolejowy, kolej, budynek wolnostojący, budowla ekspresjonistyczna, ekspresjonizm, hala, perony, hala peronowa, secesja, secesyjna, łuki Tudora, drewniana rampa
Print Friendly, PDF & Email