Tadeusz Kosarewicz na tle wystawy “Jak tekst staje się obrazem. Filmowe scenografie Tadeusza Kosarewicza”

 

Przyjaciele, współpracownicy i filmowcy, od lat znający Tadusza Kosarewicza, uczestniczyli w piątkowe popołudnie (4 października) w otwarciu wystawy „Jak tekst staje się obrazem. Filmowe scenografie Tadeusza Kosarewicza”.

 

Wystawa “Jak tekst staje się obrazem. Filmowe scenografie Tadeusza Kosarewicza”

 

Na kilkunastu planszach umieszczonych w galerii na parterze Dolnośląskiego Centrum Filmowego zaprezentowane zostały projekty do wybranych filmów ze scenografią Jubilata. Są wśród nich te najważniejsze: „Rękopis znaleziony w Saragossie” i „Lalka” Wojciecha J. Hasa, przy których scenografii Tadeusz Kosarewicz współpracował oraz „Na Srebrnym Globie” Andrzeja Żuławskiego, „Ziemia obiecana” i „Zemsta” Andrzeja Wajdy, uważane za najważniejsze dokonania scenograficzne Jubilata. Projekty Kosarewicza zostały zestawione ze zdjęciami z planów filmów, pokazując jak pomysły zanotowane w formie rysunków przekształciły się w obrazy zarejestrowane przez kamerę na planie filmowym. Wystawę uzupełniają kostiumy z „Lalki” udostępnione przez Centrum Technologii Audiowizualnych ( d. Wytwórnia Filmów Fabularnych).

 

Maria Duffek i Tadeusz Kosarewicz fot. Przemysław Piwowar

 

Wystawę zaprojektowała Maria Duffek korzystając ze wsparcia Tadeusza Kosarewicza, który udostępnił dla jej potrzeb swoje archiwum. Równocześnie w hallu przed salą „Lalka” w DCF otwarta została wystawa plakatów do filmów ze scenografią Tadeusza Kosarewicz.

 

Rafał Waltenberger oraz Tadeusz Kosarewicz podczas wernisażu wystawy fot. Przemysław Piwowar

W Dolnośląskim Centrum Filmowym trwa przegląd filmów ze scenografią Tadeusza Kosarewicza. W środę odbędzie się uroczysty wieczór w dniu 80. urodzin Jubilata.