XVIII Dolnośląski Konkurs Filmowy 2024

 

XVIII Dolnośląski Konkurs Filmowy 2024 – rozstrzygnięcie (28.08.2024)

XVIII Dolnośląski Konkurs Filmowy został rozstrzygnięty. Dofinansowanie otrzyma 5 filmów, w tym 4 filmy fabularne i 1 film dokumentalny. Tegoroczny budżet Dolnośląskiego Funduszu Filmowego wynosi ponad 1 000 000 złotych. O wsparcie ubiegało się osiemnaście projektów, z których piętnaście przeszło do ostatniego etapu.

Komisja w składzie: Magdalena Klich-Kozłowska (dyrektorka DCF, przewodnicząca komisji), Izabela Kurc-Kuriata (dyrektorka Departamentu Kultury i Dziedzictwa Kulturowego UMWD) oraz Marta Libner-Zoniuk (zastępczyni dyrektora Wydziału Komunikacji Społecznej UMWD w Departamencie Marszałka) przy wsparciu ekspertów oceniających merytorycznie i ekonomicznie zgłoszone projekty (Anna Kępińska, Michał Oleszczyk/Marcin Pieńkowski, Janusz Wąchała fabuły i Łukasz Kowalski, Anna Wydra dokumenty), postanowiła przyznać dofinansowanie w tegorocznej XVIII edycji Dolnośląskiego Konkursu Filmowego następującym filmom:

  1. Chopin! Chopin!, reż. Michał Kwieciński, prod. Akson Studio sp. z o.o. 450 000 zł (film fabularny)
  2. LARP, reż. Kordian Kądziela, prod. TFP Spółka z o.o. 200 000 zł (film fabularny)
  3. To się nie dzieje, reż. Artur Wyrzykowski, prod. BH Artur Wyrzykowski 164 000 zł (film fabularny)
  4. Lachtara Tęsknota, reż. Sebastian Chondrokostas, prod. MWM Media Sp. z o.o. 150 000 zł (film fabularny)
  5. Ucieczka do Alkatraz, reż. Artur Pilarczyk, Bartłomiej Kosiński, prod. zuko.RED Marcin Żukowski 79 959,89 zł (film dokumentalny).

„Chopin! Chopin!” rozpoczyna się, gdy Fryderyk Chopin ma 25 lat. Wkrótce potem słyszy od lekarza diagnozę, która brzmi jak wyrok zaawansowana gruźlica. Film nie skupia się jednak na umieraniu geniusza, wręcz przeciwnie: obserwujemy Chopina, który wypiera chorobę, ukrywa ją przed światem, przykrywa oznaki muzyką, a na salonach uwodzi wszystkich. Chopin próbuje nadać swojemu życiu sens, założyć rodzinę; w końcu zajmie się tylko komponowaniem. Zostało mu za mało czasu, żeby iść na kompromisy z własną sztuką, która przecież jest dla niego finalnym sensem życia.

„LARP” to film na pograniczu dwóch światów, w którym podążamy za 17-letnim Sergiuszem nieśmiałym i zamkniętym w sobie chłopakiem. Ojciec i starszy brat, a także rówieśnicy w szkole traktują go jak frajera. Jedyne, w czym jest dobry, to gry LARP (live action role-playing). Dzięki nim ucieka w fantastyczny świat księżniczek, elfów i zmyślonych bitew. Pewnego dnia w jego szkole pojawia się nowa uczennica przepiękna Helena, w której Sergiusz zakochuje się od pierwszego wejrzenia. Niestety Helena zaczyna kolegować się w grupą uczniów prześladujących Sergiusza, a bohater musi zmierzyć się z nowym wyzwaniem tym razem w realnym świecie.

„To się nie dzieje” przedstawia portret relacji w trójkącie rodzinnym. Bartek dowiaduje się, że jego nastoletni syn jest sprawcą zabójstwa w szkole. Roztrzęsiony chłopiec przybiega do taty, więc mężczyzna ukrywa się z nim w mieszkaniu swojej narzeczonej. Bartek próbuje zorganizować auto, którym uciekną za granicę. Gdy jego partnerka próbuje go powstrzymać, staje się jego zakładniczką. Wtedy wyznaje mu, że jest w ciąży. Bartek staje przed dylematem, które dziecko jest dla niego ważniejsze. Starając się zapanować na wszystkim, dojrzewa do konfrontacji z prawdą o swoim synu i o sobie jako ojcu.

„Lachtara – Tęsknota” to film drogi opowiadający o problemach rodziny rozbitej wskutek różnic kulturowych i migracji. Ojciec grek i jego syn z Polski pół-Grek, obaj na życiowym zakręcie, spotykają się po 20 latach w Atenach, żeby po śmierci byłej żony i matki podzielić rodzinne mieszkanie w Wałbrzychu. Zmuszeni okolicznościami i pełni wzajemnych wyrzutów, odbywają podróż śladami ucieczki Greków przed wojną domową z 1949 roku. Dla syna to spóźniona lekcja męskiej odwagi i historii greckich imigrantów w Polsce, dla ojca – odpowiedzialności i pokory.

„Ucieczka do Alkatraz” to dokumentalna opowieść o wałbrzyskiej grupie pasjonatów koszykówki ulicznej. Od dwóch dekad, na stworzonym własnymi siłami boisku położonym wśród staromiejskich kamienic i aresztu śledczego, organizują ogólnopolski turniej, spełniając swoje młodzieńcze marzenia, stając się jednocześnie miejskim fenomenem społecznym. Historię opowiadającą przede wszystkim o potrzebie wolności poznajemy z perspektywy Borzema koszykarskiego fanatyka, zawodnika, trenera i inicjatora wielu sportowych eventów.

Wybór był trudny, ale komisja była jednomyślna. Uznałyśmy, że warto postawić na różnorodność dofinansowanych projektów i wesprzeć zarówno kostiumowy dramat biograficzny o najwybitniejszym polskim kompozytorze i pianiście, komedię dla młodzieży, polsko-grecki film drogi z genialnymi materiałami archiwalnymi, dramat rodzinny debiutującego w pełnym metrażu reżysera, jak i film dokumentalny o wałbrzyskiej społeczności koszykarzy, który odczarowuje przygnębiający wizerunek tego miasta – mówi Magdalena Klich-Kozłowska, dyrektorka Dolnośląskiego Centrum Filmowego, przewodnicząca komisji konkursowej. – Równie ważne były dla nas wątki lokalne i dolnośląskie lokacje: film Michała Kwiecińskiego o Chopinie jest właśnie kręcony na Dolnym Śląsku; scenerią dla akcji filmu „LARP” – debiutu fabularnego znanego z serialu „1670” Konrada Kądzieli – stały się dolnośląskie lasy, Srebrna Góra czy Ziębice, a „Lachtara”, czyli po grecku „tęsknota” przez pryzmat przejmującej historii rodzinnej opowiada o losach emigrantów greckich w Wałbrzychu, którzy pojawili się tam na skutek wojny domowej w Grecji – dodaje.

_________________________

Producenci wystąpili w XVIII Dolnośląskim Konkursie Filmowym o dofinansowanie w wysokości łącznie blisko 5 000 000 zł. Budżet tegorocznej edycji wyniósł 1 043 959,89 zł przekazanych przez Samorząd Województwa Dolnośląskiego (1 000 000 zł) i Dolnośląskie Centrum Filmowe (43 959,89 zł) z wpływów z eksploatacji wcześniejszych koprodukcji DCF.

Podejmując decyzję o przyznanych wkładach koprodukcyjnych, komisja kierowała się opiniami ekspertów, strukturą finansowania projektów, udziałem dolnośląskich twórców i firm w produkcji, wysokością kwoty deklarowanej przez producentów do wydatkowania na terenie województwa dolnośląskiego, związkiem tematyki filmów z Dolnym Śląskiem, dotychczasowym dorobkiem producenta i reżysera (w tym rezultatami artystycznymi i ekonomicznymi ich poprzednich realizacji) i spodziewanym efektem promocyjnym filmu dla województwa dolnośląskiego. Koproducentem dofinansowanych filmów będzie Dolnośląskie Centrum Filmowe instytucja kultury Samorządu Województwa Dolnośląskiego.

***

 

XVIII Dolnośląski Konkurs Filmowy 2024 – ogłoszenie naboru

Dolnośląskie Centrum Filmowe ogłasza nabór na XVIII Dolnośląski Fundusz Filmowy, którego celem od 2008 roku jest wspieranie projektów filmowych realizowanych na Dolnym Śląsku. Wnioski składać można od 5 kwietnia.

Podstawowym kryterium udziału projektów filmowych w konkursie jest powiązanie produkcji filmowej z Dolnym Śląskiem poprzez miejsce realizacji filmu, jego tematykę, udział w jego realizacji  twórców i podmiotów z terenu województwa dolnośląskiego oraz wysokość środków finansowych wydatkowanych w regionie. Warunki konkursu oraz przebieg naboru wniosków określa Regulamin Dolnośląskiego Konkursu Filmowego.

ISTOTNE INFORMACJE:

  • wniosek należy złożyć w wersji papierowej w jednym egzemplarzu (oryginał), a egzemplarze do oceny eksperckiej jedynie w formie elektronicznej (jednak dopiero po pozytywnym przejściu etapu oceny formalnej wniosku);
  • producent może złożyć jeden wniosek dot. danego rodzaju filmu (film fabularny, dokumentalny, animowany) w jednej edycji konkursu;
  • udział DCF nie może przekroczyć 50% planowanych kosztów produkcji filmu;
  • producent jest zobowiązany wnieść wkład własny w wysokości minimum 5% planowanych kosztów produkcji filmu (wkład ten może mieć charakter finansowy lub finansowo-rzeczowy);
  • DCF uczestniczy w projektach wyłonionych w wyniku konkursu jako koproducent z wkładem finansowym;
  • uzyskane środki finansowe stanowiące wkład koprodukcyjny DCF należy wydatkować w 2024 roku;
  • na terenie województwa dolnośląskiego należy wydatkować w trakcie całego procesu produkcji (bez developmentu) od 100% do 150% wnioskowanej kwoty;
  • nie będą rozpatrywane wnioski producentów, którzy zalegają z rozliczeniem filmów lub raportami eksploatacyjnymi filmów, do których we wcześniejszych edycjach konkursu otrzymali wkład koprodukcyjny;
  • w III etapie konkursu wymagana jest prezentacja projektów przed Komisją Konkursową;
  • podpisanie umów koprodukcyjnych następuje do 60 dni od daty rozstrzygnięcia konkursu, z tym że najpóźniej 15 dni przed terminem podpisania umowy koprodukcyjnej z DCF należy dostarczyć wszystkie podpisane decyzje i umowy, na podstawie których nastąpi finansowanie projektu z innych źródeł niż konkurs oraz pozostałych wymaganych załączników do umowy koprodukcyjnej.

Wnioski można składać od 05.04.2024 do 23.04.2024 do godz. 12.00 pod adresem:

Dolnośląskie Centrum Filmowe

XVIII Dolnośląski Konkurs Filmowy

Piłsudskiego 64a

50-020 Wrocław

UWAGA: Decyduje data i godzina wpływu wniosku do sekretariatu DCF.

 Ewentualne pytania prosimy kierować do Działu Produkcji Filmowej: tel. (71) 79 270 93 / fundusz.filmowy@dcf.wroclaw.pl. W wypadku powstania nieprzewidzianych okoliczności uniemożliwiających rozstrzygnięcie konkursu, może on zostać unieważniony.

Dolnośląskie Centrum Filmowe jest operatorem środków finansowych Samorządu Województwa Dolnośląskiego przeznaczanych na wspieranie produkcji filmowych związanych z Dolnym Śląskiem poprzez tematykę, twórców i miejsce realizacji.